Postřehy ze života copywritera

Nerada bych se nazývala copywriterem, protože v první řadě jsem student. Ale jelikož se psaní věnuji již dva roky a hodně mě to baví, trávím touto prací spoustu času. Což znamená, že jsem za tu dobu pochytila mnoho různých postřehů, které souvisí nejen s copywritingem, ale i s děláním online redaktora. Proto vám přináším první čtyři z nich.

(A jen pro upozornění! Článek slouží hlavně k POBAVENÍ nad tím, co se OBČAS děje. Vím, že chyby někdy dělám i já, ale občas se najde i nespolupracující klient).

pencil-918449_960_720.jpg

Číslo jedna: Klienti si myslí, že jste online 24 hodin denně

První z věcí, které jsem si všimla poměrně brzy bylo to, že jakmile jsem dělala na nějakém webu, článcích, eshopu, apod., tak mi psali klienti i v 11 v noci a mysleli si, že jejich ASAP = HNED! Ačkoliv jsem člověk, co maily vyřizuje hned, jak může (často i právě v noci), tohle mně občas vadí. Nemyslím tím klienty, se kterými mám dlouhodobou spolupráci, vždyť i já jim občas píši v noci, protože dřív to nejde. Ale pokud mám udělat text na web a člověk to chce hned a navíc kvalitně? I já jsem osoba, co občas musí jíst, pít nebo se projít, aby mě z věčného hledění do pc nebolela hlava.

Číslo dva: Rychle a kvalitně!

Sice je uspěchaná doba, ale pokud chce člověk kvalitní výsledky, musí počítat s tím, že to bude chvíli trvat. Ano – můžu napsat 1 NS textu za půl hodiny na web, pokud je to téma, které znám pořádně. Pokud ale píši o něčem, o čem si musím najít všechny informace, tak jde o hledání, čtení, pochopení tématu a až poté o psaní samotné. Tohle není jen o kreativitě. Za každým textem stojí jisté množství práce.

write-593333_960_720.jpg

Číslo tři: Klient ví, co nechce, ale absolutně netuší, co chce

Tento typ klientů úplně miluju. Zadá vám práci, kterou vám pořádně nevysvětlí ani po několika mailech, vy ji zpracujete podle zadání a pošlete na kontrolu, abyste mohli zapracovat poznámky klienta do konečné podoby textu. Ale co se nestane? Klient vám odešle mail, kde vám vytkne všechno, co tam nechce. A když se jej zeptáte, co si tedy představuje, tak vám odpoví: ,,No to já nevím, ale až mi pošlete to, co chci, tak to zjistím.“ Není třeba zdůrazňovat, že nakonec děláte celý den jeden text, protože furt to není ono a nakonec vám klient začne posílat jeho věty, které tam chce a vy si po pohledu na ně říkáte, že jste přesně tohle psali už v první verzi. Nehledě na tom, že je klient překvapen, když si chcete naúčtovat víc. Proč by měl platit za hodiny, když máte sazbu za délku, no a co, že jste na tom dělali celý den?

Číslo čtyři: V nejhorší chvíli vám nejde internet

Věc, která mě umí vytočit úplně nejvíc. Mám publikovat článek, který musí vyjít do určité doby a internet přestane pracovat. Nebo dělám na nějakém projektu pro klienta, mám mu ho poslat.. A zase nic! No zkuste mu pak vysvětlit, že vám nejde WiFi a ten email mu přes data v telefonu. Pak to vypadá, jako byste se jen vymlouvali. I přesto, že práci máte hotovou.

Poznáváte se v některé z těchto situací?

Reklamy

7 comments

  1. Toto je pomerne ťažká doba, vôbec nezavidím copywriterom, freelancerom apod. a aj samotný majitelia/podnikatelia to nemajú len tak – lebo v podstate oni pracujú nonstop neustále a vypnúť z online sveta (práce, businessu apod.) nie je také jednoduché.

    To se mi líbí

    1. Mě to psaní baví. Ale je rozdíl, když píšu celý den a užívám si to.. A nebo, když nastane situace, kdy mám udělat jeden text a absolutně se mi nechce. A ano, online 24/7 je klasika.

      To se mi líbí

  2. Poprosila by som radu. Už dlhšiu dobu plánujem založiť nejaký web podobný Refresheru, Sketcheru, a pod. Viem, že ma baví písať články na rôzne témy. Zároveň som si vedomá, že to bude chcieť viac: grafické úpravy obrázkov, správa webu, soc. sietí, sledovanie analytiky (je to ale dobrá príležitosť nadobudnúť prax, keďže študujem marketing). Máš nejaké odporúčania, ako web zviditeľniť a zaistiť čítanosť? Nejaké typy? Ďakujem vopred za odpoveď 🙂
    P. S.: veľmi dobrý článok 🙂

    To se mi líbí

    1. Tak pokud by sis chtěla založit nějaký web nebo třeba blog, je toho dost, co musíš udělat. Hlavně se rozhodnout, v čem chceš svůj web budovat. Mně nejvíc vyhovuje WordPress. Co se týče zviditelnění, vím, že já určitě nevyužívám všechny možnosti – a že je jich požehnaně. Určitě je fajn, mít plnou doménu (bez přípony .wordpress.com), líp se pak zviditelníš a budeš mít větší možnosti, co se týče vzhledu, nastavení, můžeš vložit různé pluginy. Já tohle zatím nevyužívám, protože web je hlavně portfolio a stačí mi, když se na něj podívají klienti. Jinak ale propaguji na sociálních sítích. Instagram a Facebook (zde sdílím do různých skupin, dělám si stránku). Nevím, zda je to to, co jsi chtěla slyšet, ale kdyby něco, napiš mi na email. 🙂

      To se mi líbí

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s